Jag håller på att sammanställa en bok med titeln ”Sociala medier – en introduktion” (deadline i augusti, utgivning i början av oktober). En hel del av innehållet kommer jag att lägga ut här under sommaren – i hopp om att få feedback så att boken blir ännu bättre. Nedanstående är alltså mitt första utkast till förordet.
FÖRORD
Det ska sägas direkt: jag är ingen expert på sociala medier. Det finns många andra kunniga som går mycket mer på djupet i den djungel av nättjänster som sociala medier utgör. Personer som verkligen kan förklara vad sociala medier gör med oss människor och hur samhället håller på att förändras. Själv är jag snarare en hyfsat normal användare, speciellt när det gäller att dra nytta av sociala medier för jobbets räkning.
Jag arbetar sedan ett decennium tillbaka på Piratförlaget, ett bokförlag med tio anställda. Under det senaste året har vi börjat jobba allt intensivare med sociala medier och upptäckt hur enkelt man kan använda sig av Facebook, Twitter, YouTube, bloggar och många andra gratis nättjänster. Samtidigt har jag förstått hur andra företag och organisationer varit mer osäkra när det gäller nyttan av sociala medier.
Den här boken handlar om just enkelheten och nyttan. Det här är ingen avancerad kunskap, det mesta är bara sunt förnuft. Sociala medier är inget konstigare än vanliga mänskliga relationer. Och kan vi hantera sådana, ja då kan vi snabbt finna fördelar även i de sociala nätverk som upprätthålls via datorn.
Mycket av innehållet i boken bygger på mina egna erfarenheter. Vad som fungerar och vad som definitivt inte fungerar. Hur man ska gå tillväga för att nå ut, kommunicera och påverka. Och hur man ska få något tillbaka, om det så handlar om kunskap eller förtroende och lojalitet. Samt hur man ska lyckas med detta utan att det slukar all ens arbetstid eller fritid.
Vem är du då, du som läser detta? Jag antar att du påminner om mig som jag var för inte alltför länge sedan. Lite osäker på hur sociala medier egentligen fungerar, men du har kanske ändå ett Facebook-konto. Det där med mikrobloggande, t ex Twitter, det tycker du verkar ganska obegripligt. YouTube är förstås kul att gå in på ibland och visst händer det att du läser bloggar. Men hur skulle allt detta kunna överföras till någon reell nytta? Antingen för dig själv personligen eller för företaget eller organisationen du jobbar för? Nu när alla verkar prata om sociala medier och de säger att det är det nya sättet att skapa PR och marknadsföring, då inser du att det är dags att du själv börjar sätta dig in i ämnet. Du behöver helt enkelt få en introduktion.
Jag hoppas att du kände igen dig lite grand. För i så fall tror jag att du kommer få stor nytta av den här boken. Om du redan är fena på sociala medier så är du förstås välkommen att ändå läsa vidare – förmodligen finns här något område där det går att fördjupa kunskaperna. Och om du inte alls har provat dig fram inom sociala medier kan du nog bli lite sugen på det genom att läsa speciellt bokens första halva.
Boken är uppdelad i två frågor: VARFÖR? och HUR? I bokens första halva förklarar jag varför sociala medier håller på att bli en allt viktigare del av samhället och på vilket sätt det påverkar både människor och företag. I den andra halvan går jag in på hur man på ett enkelt och effektivt sätt använder sig av några de mest populära tjänsterna inom sociala medier.
Du kan självfallet hoppa fram och tillbaka i boken precis som du vill, beroende på vilken kunskap som är viktigast för dig just nu. Sociala medier är inte ett ämne som behöver läras från grunden. Det går lika bra att bara sätta igång och prova sig fram. Låt mig nu få inspirera dig till att göra just det!
{ 14 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }
För att vara ett utkast tycker jag det är mycket bra. Dessutom kan ingen var ’expert’ på något om är så föränderligt, man kan däremot ha en rejäl portion kunskap om vad, hur och varför. Eller som man brukar säga ’know-how’! :)
Anders: Tack för kommentar! Bra påpekande om att vara ”expert” på sociala medier. Jag ska se hur jag kan baka in den nyanseringen i texten.
Intressant text, på lagom nivå för att varken skrämma nykomlingen eller den mer insatte. Du avväpnar snyggt i tredje avsnittet.
Receptomaten: Skönt att höra. Det här är den nivå jag hade tänkt ha boken igenom. Den kommer inte heller att innehålla några businesstermer – mestadels för att jag inte riktigt förstår dem själv (även om jag, hm, ju är utbildad marknadsförare…). Jag vill hellre få läsaren att själv känna sig smart än att jag ska framstå som det.
Hej!
Googlade runt efter artiklar på sociala medier då jag ska skriva en ex uppsats om just detta och fann din mycket intressant. Det är precis vad jag behöver som underlag. Att belysa behovet och vilka faktorer, funktioner som bör finnas med eller redan finns för att öka den sociala närvaron i ett socialt nätverk. Jag kommer främst att koncentrera mig på Facebook där jag själv är delaktig. När är din bok färdig eller finns den ute redan? Skulle vara till stor hjälp. /Camilla
Camilla: Under juli kommer i princip hela boken att publiceras i olika blogginlägg här. Dock i lite oredigerat skick. Under augusti sker slutredigeringen. Boken kommer finnas i tryck i månadsskiftet september/oktober.
Det låter som om boken kommer att ha precis rätt nivå för många av dem som jag arbetar med i vardagen. Kan bli en bra bok att sätta i händerna på dem. :-)
Anna-Stina: Många sociala medier-böcker som utges har en ganska tydlig inriktning på marknadsföringseffekterna. Min bok blir inte fullt så businessaktig – i mångt och mycket för att jag själv inte är sådan som person.
Jag tror stenhårt på att synas på diverse gratissajter, Facebook är trevligt och socialt, Twitter snabbare och bättre än mejl när man ska nå flera, YouTube och MySpace musik fyller sina funktioner. Men det vanliga MySpace, det har jag inte fattat än måste jag säga. Vad har man egentligen det till om man har övriga funktioner, samt mejl och hemsida? Jag får väl läsa… :)
Anna: Ärligt talat har jag inte riktigt begripit mig på MySpace. Jag kan inte se nyttan att finnas med där såvida man inte sysslar med musik. Men jag ska undersöka saken lite närmare i samband med bokarbetet.
Ser så fint ut, så! Jag har bara ett par mer tekniska/redaktionella punkter (när det gäller sakfrågor och ton är du klockren, tycker jag):
1) du använder ordet ”normal användare” om dig själv inledningsvis. Jag skulle ändra det till ”vanlig användare”, eftersom ”normal” föreslår att något annat är ”onormalt” och därmed blir värderande. ”Vanlig”, däremot, är värdeneutralt. En liten, men kanske för vissa presumtiva läsare en viktig, anmärkning – framförallt eftersom det nästan är det första läsaren ser!
2) Jag funderar på det där, när du skriver om vem läsaren är (eller snarare, vem du antar läsaren vara). Jag tror inte att du ska skriva ”Det där med mikrobloggande, t ex Twitter, det tycker du verkar ganska obegripligt”, som om du är tvärsäker på det.
Tryck in ett ”kanske” mellan ”du” och ”verkar”. Många av mina vänner (25-30-årsåldern, storstadsbor, medelklass) förstår Twitter och begriper det – det är inte det som är problemet. Problemet är (som du så ofta påpekar) just nyttan i det och den höga tröskeln för att se dess användbarhet. Så du kanske ska tona ner den delen, eller skriva om den.
Jättesmå anmärkningar, jag vet. Men det är ju så kul att reflektera kring såna här småsaker!
Allt gott, min fina produktions- och redaktionsansvarige. Vi ses i höst!
CC
Christoffer: Två utmärkta påpekanden! Jag ska absolut ändra enligt dina förslag. Du får gärna reflektera även över mina kommande texter till boken. :-)
Hej,
dagens internetanvändare är en blandning av äldre och yngre, mest är det yngre. Idag slår inte en blogg igenom förrän den är presenterad i TV. Därtill rikspressens löpsedlar som då ska ha samma budskap över hela landet. Om tio år är det förändrat. Om tjugo år kommer nätet att vara dominerande och de sidor som visat sig vara snabbast och ha de intressantaste diskussionerna kommer att vara störst. En blogg som du säkert känner till är Politiskt inkorrekt, som utan att vara med i TV blivit en av de största och anledningen är vår enorma nyfikenhet. Vi vill veta vem och hur brottet gick till. Vi vill se vem det är och var han/hon bor. Vi människor är så nyfikna att vi går åt om vi inte får veta. Därför är den sidan ett måste för oss alla som inte tycker att gammelmedia, ( ja, jag vet Sverre hatar uttrycket) står för det kontrollerade, relevanta och sanna.
Som sagt, internetsidor är idag beroende av gammelmedia men inom tio år kommer det att se annorlunda ut. Då är det ”ord” som kommer att vara viktiga i sökmotorerna, inte vem.
Minns vad jag skrev! :)))
Ramona Fransson
Ramona: Tack för kommentaren. För egen del tycker jag inte att masspåverkan är det viktigaste. För mig är det mycket viktigare vilka personer som läser en blogg än själva antalet. Och så tror jag att många andra bloggare också resonerar. Masspåverkan, t ex tv, kommer alltid att finnas, men nischpåverkan är på stark frammarsch.
{ 3 trackbacks }