Mobilernas betydelse (Utkast till kapitel i ”Sociala medier – en introduktion”)

av Mattias Boström den 12 september 2010

Det finns en faktor som är extra viktig för vad som kommer hända inom sociala medier under de närmaste åren. Och det är utvecklingen på mobilmarknaden(1). Inte bara vad gäller hårdvaran, utan minst lika mycket applikationerna och hur vi använder oss av dem på mer eller mindre påhittiga sätt.

En tredjedel av alla Facebookanvändare loggar in via någon sorts mobil enhet. Dessa personer är dessutom dubbelt så aktiva på sajten som andra Facebookanvändare.

Det är inte så konstigt. Det är inte alltid man är i närheten av en dator och för de flesta av oss innebär dygnets aktiviteter en del dödtid. Minuter som lätt kan ägnas åt att kolla av vännernas senaste meddelanden, kommentera något eller skriva en egen statusuppdatering. Det innebär en chans att umgås med andra människor trots att man egentligen bara står ensam en stund i en busskur.

Mobilerna används till mer än bara skriftlig kontakt i sociala medier. Mobilfoton laddas upp direkt på nätet, till sociala nätverk som Facebook och Twitter och till fotolagringstjänster som Flickr. Vi gör det som ett sätt att kommunicera, vi hoppas att andra ska kommentera fotona eller kanske sprida dem vidare, vilket i sin tur kan leda till nya spännande nätkontakter.

Livesänd rörlig bild från mobiler blir allt vanligare, t ex via webbtjänsten Bambuser som även har en inbyggd chatfunktion där den som tittar kan direktkommunicera med den som filmar och med andra som tittar. I takt med att mobilerna får allt bättre möjlighet att direktsända rörlig bild så kommer även företag att börja använda sig av det för att tillgängliggöra olika händelser i realtid. Kvaliteten är till en början inte det viktigaste, utan istället är det engagemanget och delaktigheten i sociala medier som uppskattas av mottagarna.

En intressant utveckling sker också vad gäller det som kallas geolocation. I och med GPS-mottagaren i många mobiler kan man bifoga information om exakt geografisk plats för ett meddelande, ett foto etc. Många använder det även för att tala om – t ex via Google Latitude – för sina vänner eller för resten av omvärlden exakt var de befinner sig för stunden. Andra upplever det dock som en viktig integritetsfråga, en gräns som man inte vill träda över. Än så länge är geolocation-användandet inte så utbrett, men när nyttan ökar så kommer även användarantalet att växa.

Eftersom mobilen är något som vi alltid bär med oss kommer den att bli en allt viktigare del i vår masskommunikation med andra människor. För den som vill nå ut, kommunicera och påverka via nätet måste därför alltid mobilanvändandet tas med i beräkningen.

Fotnot:
1. När jag talar om mobiler menar jag egentligen smarttelefoner (smartphones) – mellanting mellan en handdator och en mobiltelefon. Ett exempel på en smarttelefon är iPhone.

———–

Jag håller på att sammanställa boken ”Sociala medier – en introduktion” (utkommer senare i höst, vänder sig till personer som inte är så vana vid sociala medier). Under skrivandet lägger jag ut korta kapitel här på bloggen – i hopp om att få feedback så att boken blir ännu bättre. Just mobilområdet är jag inte så bra på så jag behöver extra mycket hjälp här. Beroende på vad ni tycker om texten kommer jag ändra innehållet mer eller mindre till den färdiga boken – ovanstående är alltså bara ett första utkast. Även efter utgivningen är kommentarer intressanta, inför kommande uppdateringar av boken.

Kommentera gärna de övriga utkast till boken som jag hittills hunnit lägga upp

{ 8 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Infomastern september 12, 2010 kl. 14:59

Mycket bra! Håller med om mobilernas betydelse även om jag tror att den användningen redan har påverkat användningen av sociala medier i allra högsta grad. Men i stycke sex om geografisk plats så nämns Google Latitud som exempel. Jag tror inte just den tjänsten är särskilt vanlig. Min gissning är att t.ex. Gowalla är vanligare. Det har jag dock inga statistiska bevis för.

Mattias Boström september 12, 2010 kl. 15:08

Infomastern: Det har du rätt i – Gowalla är nog vanligare. Men inte heller jag har någon statistik för det. Gowalla är dessutom så oerhört mycket mer och jag vet egentligen inte hur mycket det används för att hålla koll på var ens vänner befinner sig. Jag kommer skriva ett helt kapitel om geolocation-tjänster lite längre fram i boken och då ska jag ta reda på lite mer om hur det ligger till med användandet. Efter det kommer jag säkert ändra i formuleringen i det här kapitlet. Tack för påpekandet! :-)

Ingela september 12, 2010 kl. 16:01

Här finns en samlad graf över alla geolocationbaserade program.
http://bit.ly/bsj4aC

Mattias Boström september 12, 2010 kl. 16:09

Ingela: Tack! Den informationen kan absolut komma till användning. Visste t ex inte att Foursquare var så oerhört mycket större än Gowalla.

@Receptomaten september 13, 2010 kl. 9:38

Dagens nyord: Smarttelefon :) Gillas!

Jag tycker att det skulle vara intressant med ett kort exempel på hur geolocation kan användas i ett sammanhang av nytta.

Mattias Boström september 13, 2010 kl. 21:28

@Receptomaten: Jag kommer säkert stöta på något bra nyttoexempel vad gäller geolocation – jag infogar det i så fall här i kapitlet.

ulrica Marmfeldt Lindgren september 15, 2010 kl. 14:47

Hej

Du har fått med grundinformationen vad man kan använda en mobil till. Kände inte till geolocation men det blir säkert populärt. Kan användas istället för resedagboken tex.
Kanske du ska tillägga lättheten med att läsa böcker i mobil. Har precis läst ut min första e-book på min I-phone och det var inga problem alls. En lättnad att slippa bära böcker med sig överallt.
Tror inte på Kindle´s läsplatta i framtiden. Det räcker med I-phone.
En sak till, eftersom man alltid har mobilen med sig så läser man oftare, ( tidigare dötid i väntan på bussar eller annat).
Det betyder att konsumenten kommer att ladda ner mer böcker.

/Ulrica

Sara Nilsson september 20, 2010 kl. 20:07

Hej!
Jag är lärare på en komvuxskola och ska snart börja undervisa i en kurs om Sociala medier. Jag läste om din bok och blev intresserad. När kommer boken ut? Du får gärna maila mig.

Mvh
Sara

Lämna en kommentar

{ 2 trackbacks }

Föregående post:

Nästa post: