Jag befinner mig på konferensen Moving Images i Malmö och har tidigare under förmiddagen pratat om realtidsutvecklingen i bokbranschen. Jag gav smakprov på några idéer jag hade – och det finns fördjupat i mitt förra blogginlägg.
Direkt efter mitt snack drogs det igång en workshop där publiken under tjugo minuter fick spåna fram ännu fler idéer. Och med tanke på hur mycket smart folk det finns i den här publiken här känns detta väldigt spännande. Idéerna skrevs sedan upp på gigantiska pappersark i salen. Kvickt var jag sedan framme vid arken och fotograferade av rubbet.
Jag har nu bläddrat igenom de nästan hundra grupparbetesidéerna i kamerarullen på min iPhone och fångat upp många tankar som jag tänker ta med mig hem och jobba vidare med.
Här är bara ett axplock av publikens idéer, både om realtid och närliggande områden:
- Flera hade tankar om själva skrivprocessen. Finns det någon författare som skulle kunna tänka sig att skriva i realtid? T ex via Etherpad, där texten syns i samma stund som den skrivs. Går det att få en transparent skaparprocess, där läsaren får ännu större inblick i hur en bok växer fram? Läsaren kan redan i författarens skaparprocess bli delaktig och även få bidra med idéer.
- Ett Spotify för böcker (Bookify!) med bra delningsfunktioner och boktipsmöjligheter.
- Skapa hyperlänkar i digitala böcker till populärkulturella referenser, t ex musik, men även länka till Google Maps för att se platserna i boken.
- Vid läsning av en ebok kan du markera ett textstycke och dela med dig av detta citat via t ex Facebook.
- Faktaböcker med länkning till annan referenslitteratur kring begrepp och problemlösningar – möjlighet att ta del av andras erfarenheter med chat direkt inne i texten.
- Kan man i eboken lägga till ett kommentatorsspår från författaren (som på dvd-filmer)?
Det kom fram mängder av intressanta tankar. Plus att det gav en inblick i vad som just nu engagerar människor vad gäller utvecklingen av bokbranschen. Det här ska bli intressant att i lugn och ro gå igenom. Om jag förstod det rätt kommer Moving Images-arrangörerna även att lägga upp alla idéerna på sin sajt i efterhand.
Tack till alla i publiken som på detta sätt hjälper bokbranschen att utvecklas!
{ 5 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }
Spännande låter det! Transparent skrivprocess är spännande! Jag skrev en radioföljetong i 35 avsnitt härom året där lyssnarna fick vara med och bestämma vad som skulle hända i varje avsnitt. Inklusive vem som var mördaren. Interaktivt och roligt för lyssnarna (tror jag i alla fall att de tyckte) och både kreativt utmanande och roligt för mig som skrev.
1) En transparent skrivprocess är ju jättedum. Då kommer ju inte texten att nå tillräckligt hög konstnärlig nivå- och det kommer ju inte att finnas någon upphovsman. Alltså kan inte författaren få betalt.
2) Ett Spotify för böcker kommer att innebära att författarens texter kan kopieras medelst skärmdumpar, och då kommer inte författaren att få betalt.
3) Vem är det som skapar länkarna, och hur kan vi veta att länkarna inte leder till en text, ett foto eller film som kränker upphovsrätten? Länkarna måste kontrolleras av en särskild kommitté annars kan det leda till att författaren inte får betalt.
4) Att dela med sig av innehåll kan ju inte genomföras på ett säkert sätt utan införa ett komplicerat Digital Rights Management System. Fri delning av texter kan aldrig vara bra, då får ju inte författaren betalt.
5) Att okontrollerat ta del av andras erfarenheter kräver någon slags Log-in eller godkännande av den som vill dela med sig av erfareneheten, för det kan ju inte vara så att de vill dela med sig utan att få betalt?
6) Ett kommentator spår är en riktigt bra idé. Sedär, ett utmärkt sätt att kunna få mer betalt, så länge någon är beredd att betala för det.
/Jakob
P.S. Ironi är svårt att framföra i text, och jag vill göra läsaren uppmärksam på att jag egentligen tycker förslagen är helt i rätt linje med en fantastisk framtid där det aldrig har varit så lätt att få betalt – om man är konstnär, författare, filmare, fotograf eller något annat.
Varför inte testa den kinesiska metoden och starta sociala litteraturnätverk där författare skriver i följetongsform och läsarna betalar månadsavgifter för att logga in och läsa? Och inte bara läsa – då skulle allt kopieras direkt och ligga gratis någon annanstans. Man kan också kommentera, skapa grupper, skriva fanfiction och mycket mer. Författarna får betalt per klick, så det är naturligtvis inte en form som passar all litteratur, den lättlästa populärlitteraturen funkar bäst. Frågan är om det finns tillräckligt många svenska läsare för den modellen?
Spotify för böcker tycker jag låter jätteintressant. Om det fungerar för musik skulle det väl kunna fungera för böcker också.
Maria: Jag tror att just den typen av experiment kommer bli allt vanligare och nästan utgöra en egen genre. I och med att böcker blir digitala går det att skapa smidiga kommunikationsvägar mellan författare och läsare.
Jakob: Tack för bra och kritiska tankar! Och jag håller med dig om flera av punkterna – samtidigt som jag tror att det här är korn som kan få gro och växa. Det kommer att hända saker i bokbranschen, vi vet bara inte riktigt vad.
Anna: Tack vare de digitala vägarna – och med eboken som ett nav mitt i alltihop – så kommer vi säkert att prova sådana lösningar. Däremot vet jag inte hur stort fenomen det kan bli, med tanke på att vi är ett så litet språkområde.
Monica: Ja, Spotify för eböcker är något som diskuteras. Men det är svårt att få det att funka rent ekonomiskt. Än så länge.
{ 4 trackbacks }