Att skriva en bok om sociala medier

av Mattias Boström den 20 juni 2010

Jag sitter just nu och skriver boken Sociala medier – en introduktion, som kommer ut hos bokförlaget Lind & Co i början av oktober. Min deadline är i augusti.

Som man kan se i min bibliografi har jag kommit ut med en mängd böcker hos Kristoffer Lind, speciellt på hans underförlag Känguru, där humor- och presentböckerna samsas. Kristoffer och jag har alltid bra diskussioner om vilka böcker jag ska göra åt honom. Kanske för att vi även är branschkollegor och jag vet ungefär vilken typ av böcker som fungerar att ge ut. Det innebär sällan några störra konstigheter för mig att sätta igång med ett nytt bokprojekt – jag ser mig visserligen inte som författare, men jag är bra på att göra böcker.

Ibland är det jag som har en bokidé som jag tycker kan passa hans förlag. Och ibland är det som i just det här fallet: Kristoffer ville att jag skulle skriva en bok om sociala medier åt honom. En introduktionsbok som bygger på mina egna erfarenheter.

När jag börjar med ett projekt, t ex en bok, så har jag alltid som mål att slå världen med häpnad. Det här ska bli det bästa och smartaste som har sagts i ämnet. Det innebär förstås att jag fullständigt slår knut på mig själv och inte kommer någonstans över huvud taget.

När jag väl har kommit förbi den tröskeln så börjar bokskrivandet på allvar. Det är då jag förenklar allting. Alla invecklade resonemang försvinner. Istället får sunt förnuft råda. Läsaren ska efteråt kunna säga att det här med sociala medier var ju inte några konstigheter. Det kan vem som helst klara av!

Och det är då jag har lyckats. Istället för att jag själv ska framstå som smart så är det läsaren som känner sig smart. Jag tycker att det är oerhört viktigt att föra ut kunskap om sociala medier – och att tala om hur enkelt det egentligen är. Det är den spärren jag vill ska försvinna, speciellt hos många småföretag som förmodligen skulle kunna ha oerhörd nytta av att aktivt jobba med sociala medier.

Min bok blir på uppåt 150 sidor. Första halvan av boken kommer handla om varför man över huvud taget bör lägga tid på sociala medier. Jag tycker att det är det viktigaste budskapet – det är förutsättningen för resten av boken.

Andra halvan av boken är guider och tips om hur man jobbar med olika typer av sociala medier. Det är förstås vanskligt att skriva om sådant, eftersom tjänsterna ständigt förbättras och detaljerna förändras. Men jag räknar med att uppdatera min bok inför en nytryckning redan till våren. Och fram till dess skriver jag om uppdateringarna här på bloggen, under en särskild rubrik. Jag ska även göra om bloggen utseendemässigt under sommaren, för att göra den mer överblickbar.

Jag tror inte att det kommer bli så många praktikfall i boken, åtminstone inte sådana som handlar om hur storföretag har lyckats i sociala medier. Sådant är visserligen kul läsning, men samtidigt väldigt svårt att applicera på sin egen verksamhet. Det här är inte en bok om vägen till kolossal framgång. Det här handlar om att relativt okomplicerat ta till sig de nya arbetsverktyg som nätet erbjuder.

Samtidigt som jag jobbar med innehållet ska jag även ta mig en ytterligare funderare rörande omslaget. Det omslag som syns här ovan har jag gjort själv. Det är egentligen lite för enkelt för min smak, men samtidigt är det kanske enkelheten som behövs. Det ska kännas som en nyttig lärobok, men också en lättillgänglig sådan. Jag lyssnar gärna på synpunkter när det gäller omslaget. Tänk i så fall på att den här boken i första hand vänder sig till de som inte är några direkta proffs på sociala medier, utan bara är allmänt nyfikna.

{ 6 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Niclas Holmqvist juni 20, 2010 kl. 17:46

Det låter som du har en klar bild av vad du vill åstadkomma. Det ska bli spännande att läsa boken i höst.

En möjlig invändning till omslaget är att det blir allt vanligare att kapa www från webbadresser, att det börjar höra till det nätnostalgiska.

@Receptomaten juni 20, 2010 kl. 17:51

Säger det igen: Intressant & spännande! Ser fram mot att läsa korr eller tryck :)

Gillar att du trycker på enkelheten gång på gång i inlägget och att boken kommer bli något för alla med fokus på dem som kanske inte ens vet att dem behöver sociala media som ett verktyg.

Mattias B juni 20, 2010 kl. 18:00

Niclas: Bra synpunkt om www – jag har själv varit lite tveksam, men just i stunden när jag skapade omslaget hittade jag ingen annan vettig gratisbild.

Receptomaten: Jag kommer säkert att blogga minst 50% av innehållet under sommaren – bara för att få synpunkter på innehållet och rättelser.

Göran juni 20, 2010 kl. 18:38

Vilken bra idé! den vill jag läsa. Behöver du förslag/hjälp med omslag eller illustrationer av något slag är du välkommen att höra av dig :)

Mattias B juni 20, 2010 kl. 18:49

Göran: Tack för erbjudandet! Jag ska fundera på hur jag vill gå vidare med omslaget under de närmaste veckorna.

Maria Gustafsson juni 21, 2010 kl. 10:25

Hej Mattias,

Jag blir nyfiken på att läsa din bok. Och det enkla är det svåra säger man ju. I alla fall att beskriva, det blir lätt att det låter för självklart för en själv. Jag korrläser också gärna.

Lycka till! :)
Maria på MIKU
mikumaria

Lämna en kommentar

{ 1 trackback }

Föregående post:

Nästa post: